August Strindberg föddes i Stockholm, hans pappa tillhörde en borgarfamilj medans hans mamma kom från enklare förhållanden, han var det tredje barnet i en barnaskara om åtta. Han var tidigt intresserad av läsning, naturvetenskap och blommor. Efter examen studerade August till läkare samtidigt som han jobbade som folkskollärare, han försökte bli skådespelare utan större framgång och 1870 flyttade han till Uppsala där han studerade och påbörjade sitt författarskap.
August Strindberg ansågs tidigt vara en lovande författare och kung Karl XV gav honom ett stipendium 1871 för fortsatta universitetsstudier, efter två år av studier i Uppsala tvingades han avbryta studierna då han inte hade råd att gå kvar, och återvände till Stockholm. Strindberg började då jobba som konstkritiker för flera tidningar och som journalist på Dagens Nyheter.
Hans stora genombrott kom år 1879 när ”Röda rummet” gavs ut, boken skildrar hans tid som bohem i Stockholm och gjorde honom välkänd som författare. Efter Röda rummet skrev han flera välkända böcker, pjäser och romaner. När han i boken ”Det nya riket” skrev om offentliga män och ljög om deras livsstil, blev han så kritiserad och omdiskuterad att han tog sin familj för att flytta utomlands.
Under sitt liv tillbringade August Strindberg flera perioder utomlands, ofta på grund av konflikter och känslan av att vara missförstådd i Sverige. En av de mest kända perioderna var hans första landsflykt 1883, då han och hans familj flyttade runt mellan olika pensionat på landsbygden i Schweiz, Tyskland och Danmark.
De bodde också en period i konstnärskolonin i Grez-sur-Loing, utanför Paris, där han blev både vän och ovän med de andra konstnärerna. Senare flyttade August och Siri till Paris och när de bor där utkommer Giftas 1 som leder till att Strindberg åtalas för hädelse, men han frikänns.
August äktenskap med Siri blev allt sämre vilket syntes i hans författarskap, bland annat i Giftas 1 & 2, ”En dåres försvarstal” och essän ”Kvinnans underlägsenhet under mannen” gjorde honom känd i hela Europa som en kvinnohatare. Hela Strindbergs liv präglades av psykisk ohälsa och han drabbades i långa perioder av svår depression, paranoia och självmordstankar.
Skärgårdsön Kymmendö utanför Stockholm kom att spela stor roll för August Strindbergs konstnärskap. Han älskade Stockholms skärgård och det var hit han flyttade när han återvände till Sverige år 1889. Boken ”Hemsöborna” är baserat på livet ute i den yttersta skärgården och August Strindbergs konstverk är inspirerade av hans intresse för den karga miljön.
Konstverken påverkades av hans ”Inferno-kris” som började i samband med skilsmässan ifrån Siri von Essen 1891. I nästan sju år skrev han inga böcker eller pjäser, istället började den gamla konstkritikern själv att måla öde landskap, klippor och stormande hav i breda penseldrag.
August umgicks med skolade konstnärer som Carl Larsson men var själv ingen utbildad konstnär, han såg måleriet mer som ett intresse utöver författarskapet. Konstverken av Strindberg uppmärksammades inte under hans livstid utan har nått framgång först efter hans död.
Han målade ett hundratal tavlor under åren han var verksam som konstnär och idag är han utställd på flera museer som Göteborgs konstmuseum, Nationalmuseum och Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm. Idag säljs August Strindbergs konstverk ofta för miljonbelopp vid konstauktioner. Vill du köpa eller sälja konst från Strindberg kan du göra det genom Åmells, Bukowskis eller andra konsthandlare.
Hans måleriteknik visar hur spontant han skapade sina målningar och han använde sig framförallt av sina fingrar som verktyg, men även palettkniv och pensel. Använde sig sällan av duk utan målade direkt på det han hade tillhands, som pärmar till anteckningsböcker. Med modern teknik kan man se att Strindberg ofta målade över sina målningar, även efter de ramats in.
Blomma på stranden, 1892
Underlandet, 1894
Fantasilandskap, 1894
Inferno, 1901
Björken i höst, 1902
Staden, 1903